در مورد هورمون‌های بیودنتیکال بدانید

در مورد هورمون‌های بیودنتیکال بدانید

آیا هورمون‌های بیودنتیکال یا طبیعی ایمن‌تر و مؤثرتر از هورمون‌های مورد استفاده در هورمون‌‌درمانی سنتی برای علائم یائسگی هستند؟ در این مطلب با پاسخ این پرسش آشنا شوید.

هورمون‌های بیودنتیکال

خیر. طبق اعلام سازمان غذا و داروی FDA و چند گروه تخصصی پزشکی، هورمون‌هایی که به عنوان بیودنتیکال، «زیست‌همسان» و «طبیعی» به بازار عرضه می‌شوند، ایمن‌تر از هورمون‌های مورد استفاده در هورمون‌درمانی سنتی نیستند. همچنین هیچ شواهدی مبنی بر مؤثرتر بودن آنها وجود ندارد.

اصطلاح زیست‌همسان یا بیودنتیکال به این معناست که هورمون‌های موجود در آن محصول از نظر شیمیایی با هورمون‌هایی که بدن تولید می‌کند یکسان هستند. در واقع، هورمون‌های موجود در داروهای بیودنتیکال ممکن است با داروهای هورمون‌درمانی سنتی هیچ تفاوتی نداشته باشند. چند محصول هورمون‌درمانی تأییدشده از سوی FDA و تجویزشده به وسیلهٔ پزشکان حاوی هورمون‌های بیودنتیکال هستند.

عبارت «طبیعی» به این معناست که هورمون‌های موجود در محصول از منابع گیاهی یا حیوانی می‌آیند و در آزمایشگاه ساخته نمی‌شوند. اما بسیاری از این محصولات باید به صورت تجاری پردازش شوند تا بیودنتیکال شوند. داروهای هورمونی سنتی لزوماً هورمون‌های طبیعی را حذف نمی‌کنند و برخی از محصولات مورد تأیید سازمان غذا و داروی FDA از گیاهان ساخته شده‌اند. به عنوان مثال، از این دسته داروها می‌توان به استراس (Estrace)، آلورا (Alora) و سایر محصولات حاوی استروژن‌ها، و پرومتریوم (یک پروژسترون طبیعی) اشاره کرد.

ادعاهای تبلیغاتی هورمون‌های بیودنتیکال

در تبلیغ هورمون‌های بیودنتیکال ادعا می‌شود که این محصولات مزایای خاصی نسبت به داروهای هورمونی سنتی دارد:

آنها در دزها و شکل‌هایی متفاوت از محصولات مورد تأیید FDA تولید می‌شوند. برای دریافت بسیاری از این ترکیبات دارویی غیراستاندارد، باید به یک داروخانهٔ ترکیبی مراجعه کنید. داروخانه ترکیبی داروخانه‌ای است که در ساخت داروهای سفارشی برای نیازهای فردی تخصص دارد. با این حال، محصولات داروخانه‌های ترکیبی ملزم به رعایت استانداردهای سختگیرانهٔ تضمین کیفیتی که داروهای هورمونی استاندارد باید دنبال کنند، نیستند.

آنها به صورت سفارشی و بر اساس آزمایش بزاق ساخته می‌شوند. آزمایش بزاق برای ارزیابی نیازهای هورمونی منحصربه‌فرد شما انجام می‌شود. اما متأسفانه، سطح هورمون در بزاق شما منعکس‌کنندهٔ سطح آن در خون شما نیست یا با علائم یائسگی مطابقت ندارد.

دزها و شکل‌های غیراستاندارد هورمون‌ها در داروهای هورمونی بیودنتیکال ترکیبی ممکن است برای برخی از زنان مفید باشد، اما در حال حاضر هیچ شواهد علمی وجود ندارد که از مزیت این ترکیبات نسبت به داروهای تجاری رایج پشتیبانی کند.

در مورد سن یائسگی بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط