سه سال و هشت ماه: دوباره خواندن

فرزند سه سال و هشت ماهه‌ٔ شما حالا در آخرین هفته از ماه نهم سه سالگی‌اش قرار دارد و از هفتهٔ دیگر سه سال و ۹ ماهش هم پر خواهد شد. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک سه سال و هشت ماهه آشنا شوید.

دوباره خواندن

شما هم حتماً گاهی احساس می‌کنید که اگر یک بار دیگر آن کتاب داستان تکراری را برای کودکتان بخوانید مغزتان منفجر خواهد شد. اگر می‌خواهید دلیلش را بفهمید که آخر بچه‌ٔ شما چه چیزی در آن کتاب می‌بیند، لازم است بدانید که تکرار، هر قدر هم که برای شما کلافه‌کننده باشد، دقیقاً همان چیزی است که فرزندتان نیاز دارد و با تکرار است که او یاد می‌گیرد.

کودک وقتی یک داستان را یاد گرفت، می‌تواند آنچه را بعدش اتفاق می‌افتد پیش‌بینی کند. او از این «دانستن» احساس غرور و پیروزی می‌کند. به همین دلیل است که کارهای دیگری مثل کنار هم گذاشتن قطعات یک پازل یا خواندن یک ترانه‌ٔ محبوب را نیز بارها و بارها تکرار می‌کند، چون شادی و لذت او در تسلط روی آنهاست.

برای اینکه خواندن آن کتاب خسته‌کننده هیجان‌انگیزتر شود، از فرزندتان بخواهید که حدس بزند بعدش چه اتفاقی می‌افتد، یا کلمات آن را کمی تغییر دهید. او از اینکه متوجه اشتباه شما شود، احساس غرور خواهد کرد.

در مورد خرید کتاب برای بچه‌ها بیشتر بدانید.

نکتهٔ والدین: خواب خوب

آیا در خوابیدن مشکل دارید؟ اگر به خاطر فرزندتان چند سال خواب مختل داشته‌اید، مرور عادات خواب و بازیابی برخی عادت‌های سالم می‌تواند مفید باشد. ابتدا مطمئن شوید که اتاق شما کاملاً تاریک و خواب‌آور است. کارشناسان خواب توصیه می‌کنند در اتاق خواب خود تلویزیون یا میز نداشته باشید. اگر پرده‌های تیره‌ ندارید، بهتر است آنها را نصب کنید. اگر هنوز هم از مانیتور اتاق کودک استفاده می‌کنید، چون ممکن است فرزندتان در طول شب واقعاً به شما احتیاج داشته باشد، باید بدانید که احتمالاً بدون داشتن مانیتور هم می‌توانید صدایش را بشنوید و احتمال خش‌خش و نجوای مداومی که یک کودک سه ساله در خواب دارد باعث می‌شود توجه شما از خوابتان منحرف شود.

گرچه وسوسه‌انگیز است که پس از به خواب رفتن کودکتان، هزار کار عقب‌افتاده را انجام دهید، اما کارهای خیلی زیادی را در زمان قبل از خوابتان نگنجانید. بچه‌ٔ خردسالتان احتمالاً سحرخیز است و شما نمی‌توانید برای همیشه هم از این طرف تا دیروقت بیدار باشید و هم از آن طرف صبح زود بیدار شوید. پس کارها را رها کنید و کمی بخوابید!

در مورد خواب کودکان سه ساله بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط