چطور به فرزند تیزهوش دبستانی خود کمک کنید تا در مدرسه موفق شود

چطور به فرزند تیزهوش دبستانی خود کمک کنید تا در مدرسه موفق شود

اگر تست‌ها و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که فرزند شما واقعاً تیزهوش است، مدرسۀ او باید در جریان قرار بگیرد و بداند. قرار ملاقاتی بگذارید تا با معلم، مشاور مدرسه و مدیر در مورد چگونگی برآوردن نیازهای ویژۀ فرزندتان صحبت کنید. در این مطلب با این موضوع که چگونه به فرزند تیزهوش خود کمک کنید تا در مدرسه موفق شود آشنا شوید.

چگونه به فرزند تیزهوش خود در مدرسه کمک کنید

اگرچه کلاس‌های جداگانه برای دانش‌آموزان تیزهوش می‌تواند مؤثر باشد، اما همیشه در دسترس یا همیشه ضروری نیست. بچه‌های تیزهوش می‌توانند در صورت داشتن معلمان و مدیران دلسوز و منعطفی که مایل به کمک واقعی و درست به دانش‌آموزان هستند، به شکوفایی برسند.

برای این‌که کمک کنید فرزند مستعدتان در یک کلاس درس معمولی به چالش کشیده شود، با معلم وقت بگذارید تا در مورد پیشنهاد و نظراتی که دارید با او صحبت کنید. با پیشنهادهای عملی و ملموس به این جلسه بروید، اما محدودیت‌های معلم فرزندتان را در نظر داشته باشید. درک کنید که او ممکن است منابع محدودی داشته باشد و برای رسیدگی به همۀ دانش‌آموزان کلاس خود به زمان نیاز داشته باشد. ذهن خود را باز نگه دارید و مایل باشید که با داوطلب شدن برای کمک در کلاس یا تهیۀ مواد درسی اضافی برای کلاس به فرزندتان کمک کنید. چند راهکار برای پیشنهاد دادن به معلم فرزندتان اینهاست:

گروه‌بندی بر اساس توانایی: از معلمش بخواهید در درس‌هایی مانند ریاضی و فارسی که فرزندتان در آنها پیشرفته‌تر است، او را با سایر بچه‌های هماهنگ‌تر گروه‌بندی کند.

فعالیت‌های غنی‌ساز: شاید فرزندتان بتواند یک کتاب ریاضی پیشرفته داشته باشد تا پس از اتمام تکالیف معمولی، روی مسائل بیشتری کار کند.

تکالیف ویژۀ خواندن: معلم‌ می‌تواند برای فرزندتان کتاب‌های پیشرفته‌تری را در مقایسه با کتاب‌هایی که در کلاس استفاده می‌شود، به شما معرفی کند.

مشغول کردن بیشتر کودک: اگر فرزندتان تکالیف فارسی خود را جلوتر از همه انجام می‌دهد، ببینید آیا معلمش موافقت می‌کند که اجازه دهد او ایده‌هایی برای پروژه‌های مستقل ارائه دهد. مثلاً شاید بتواند یک فرهنگ لغت بسازد یا با استفاده از واژگان آن هفته، یک داستان بنویسد. به این ترتیب او می‌تواند از خلاقیت خود استفاده کند و معلم مجبور نیست بفهمد چگونه او را به چالش بکشد و مشغول نگه دارد.

جهشی خواندن: قبل از بررسی این گزینه، از یک مشاور راهنمایی بخواهید تا آمادگی فرزندتان را برای حضور در کلاس درسی با دانش‌آموزان بزرگ‌تر ارزیابی کند. برخی از بچه‌های مستعد از لحاظ تحصیلی، از نظر اجتماعی یا عاطفی آن‌قدر پخته نیستند که در کلاسی با بچه‌های بزرگ‌تر باشند.

این را هم به یاد داشته باشید که کار با معلم فرزندتان همیشه کافی نیست. همچنین لازم است فردی در مدیریت مدرسه باشد که فرزندتان را می‌شناسد. در غیر این صورت، شما در مهرماه هر سال باید دوباره همه چیز را با یک معلم جدید شروع کنید. در چند ماه اول، یعنی تا زمانی که معلم بتواند عملکرد فرزندتان را قضاوت کند، پیش خود فرض می‌کند که شما یکی از آن والدینی هستید که در مورد فرزندشان مبالغه می‌کنند. اما اگر مدیر مدرسه را در کنار خود داشته باشید، شانس بیشتری برای ترتیب دادن غنی‌سازی کلاس برای فرزند خود دارید.

بیرون از مدرسه چگونه به فرزند مستعد خود کمک کنید

حتی اگر پشتیبانی معلم و مدیر فرزندتان را دارید، باز هم مهم است که در خارج از مدرسه نیز فرصت‌های غنی‌سازی آموزشی را در اختیار فرزند خود قرار دهید. چند پیشنهاد برای این کار شامل موارد زیر است:

گفت‌وگو با فرزندتان را جدی بگیرید: بچه‌های بااستعداد اغلب بسیار اهل صحبت کردن و کنجکاو هستند. اگر والدین سؤالاتشان را نادیده بگیرند، آنها به راحتی کلافه و سرخورده می‌شوند. وقت گذاشتن برای دادن پاسخ‌های کامل به فرزندتان نشان می‌دهد که شما به پرسیدن و پرسش‌های اندیشمندانه احترام می‌گذارید.

فعالانه به او کمک کنید علایق خود را دنبال کند: به عنوان مثال، بچه‌ای که به ریاضی علاقه دارد، هم دوست دارد دربارۀ ریاضی‌دانان معروف بخواند و هم دوست دارد مسائل ریاضی را حل کند.

او را با ابزارهای مختلف تحقیق آشنا کنید: نحوۀ استفاده از کتابخانه‌های شهرتان و همچنین منابع آنلاین با نظارت بزرگسالان را به او نشان دهید تا متوجه شود که می‌تواند خودش اطلاعاتی را که می‌خواهد بیابد.

ثبت‌نام در کلاس‌های مختلف را در نظر بگیرید: او را در کلاس‌هایی ثبت‌نام کنید که مهارت‌های خلاقانه یا دیگر مهارت‌ها را رشد می‌دهند. به عنوان مثال کلاس‌های موسیقی یا ورزش به او کمک می‌کند تا متعادل و چندوجهی باشد.

از موزه‌های کودکان و موزه‌های علوم دیدن کنید: این فضاها تجربیات آموزشی عملی و جالبی ارائه می‌دهند. مواد لازم برای بازی خلاقانه را فراهم کنید. به او یک کارتن شانهٔ تخم‌مرغ، جعبه‌های مقوایی، تکه‌های نمد و رول‌ها و جعبه‌های خالی دستمال کاغذی بدهید. بچه‌های بااستعداد و تیزهوش اغلب بسیار مبتکر و خلاق هستند.

داستان‌گویی را تشویق کنید: کودکان تیزهوش می‌توانند به شکل بی‌پایانی خیال‌پرداز باشند. از جمله خروجی‌های خلاقانه برای آنها داستان‌پردازی، اجرای نمایش یا کارگردانی فیلم‌های خانگی است.

از فعالیت بیش از حد هم دور بمانید: در برابر وسوسۀ برنامه‌ریزی فعالیت‌های بیش از حد برای فرزند خود مقاومت کنید. این کار چالش‌برانگیز نیست، فقط فرساینده است. مطمئن شوید که فرزندتان وقت دارد تا استراحت کند، برای سرگرمی کتاب بخواند و بگذارد تخیلاتش بی‌هدف پرسه بزند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط