ترس از پدر شدن

ترس از پدر شدن

افراد طیف وسیعی از احساسات را نسبت به پدر و مادر شدن تجربه می‌کنند، از هیجان گرفته تا احساس ترس ناشی از پذیرش یک مسئولیت جدید. دنیای درونی پدران تفاوت چندانی با یک مادر ندارد، اما در مورد آن کمتر صحبت می‌‌شود. در حالی که نگرانی‌های هر دوی والدین در بسیاری از موارد بچه‌‌دار شدن مشترک است، مردان نگرانی‌های خاص خود را دارند. بیشتر نگرانی آنها ناشی از نداشتن الگوی رفتاری است که به آنها بیاموزد چگونه پدری باشند. بنابراین طبیعی است اگر هرچه به روز تولد فرزندتان نزدیک می‌شوید، احساس استرس، اضطراب یا ترس بیشتری را در مورد آینده و تغییراتی که قرار است در زندگی شما رخ دهد تجربه کنید. در این مطلب ترس‌های رایج در مورد پدر شدن و راه‌های مقابله با آنها آشنا شوید.

چهار نگرانی اصلی پدران

اگر نگرانی در مورد پدر شدن باعث شده است که شب‌ها به آسودگی قبل به خواب نروید و افکارتان شما را بیدار نگه دارد، بدانید که شما تنها نیستید. بسیاری از مردانی که قرار است به زودی پدر شوند نیز با همین ترس‌ها روبه‌رو هستند اما کمتر در موردش صحبت می‌کنند. چهار مورد از بزرگ‌ترین ترس و نگرانی‌های مشترک در پدران به شرح زیر است: 

اگر مشکلی پیش بیاید چه؟

وقتی رویدادی به مهمی پدر شدن در شرف وقوع است، خطور کردن برخی نگرانی‌ها به ذهن از قبیل ترس از عوارض زایمان و تهدید سلامت مادر و کودک کاملاً طبیعی است. این نحوه برخورد مغز ما با موقعیت‌های ناشناخته هست و مهم این است که تلاش کنید روی چیزهایی که قادر به کنترل‌تان هستند تمرکز کنید و وقتی افکار ناراحت‌کننده به سراغتان می‌آیند فکرتان را در همان‌جا متوقف کنید و در عوض روی برنامه‌ای که برای روز تولد، حمایت از همسرتان و فهرست کارهای مربوطه دارید تمرکز کنید. می‌توانید در مورد نگرانی‌هایتان با پزشک یا حتی مامای همسرتان صحبت کنید. مطرح کردن دغدغه‌های ذهنی و شنیدن برخی تجربه‌ها از زبان یک متخصص به آرامش و دلگرمی بیشترتان کمک می‌کند.

مردان با پرت کردن حواس خود با کار یا هر چیزی سعی در سرکوب یا اجتناب از احساسات منفی دارند. اما این را بدانید که مهم است به ترس‌های خود توجه کنید، با آنها روبه‌رو شوید و برایشان کاری کنید.

آیا من برای این مسئولیت آماده هستم؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که تعداد کمی از پدران احساس آمادگی کامل برای بچه‌دار شدن دارند، بنابراین شما در اکثریت هستید. افکاری از قبیل آماده بودن برای پدر شدن، تغییر سبک زندگی و از دست دادن برخی آزادگی های فردی و مواردی از این قبیل همگی گواه نگرانی از قبول نقش جدید پدر شدن است. تحقیقات نشان می‌دهد جمعیت زیادی از پدران احساس می‌کنند که باید یک‌تنه مسئول حمایت از خانواده باشند و فشار این مسئولیت آنها را دچار مشکل می‌کند. تلاش برای انجام تمام تعهدات خود در قبال کار و خانواده می‌تواند اوضاع را بدتر کند. اگر چنین افکار و برداشتی از پدر شدن دارید حتماً این موضوع را با اطرافیان در میان بگذارید و سعی کنید از حمایت‌های فکری یک متخصص در این زمینه بهره ببرید.

آیا قادر به انجام وظایف پدری هستم؟

بدون تردید در طول این مسیر بارها از خودتان سؤال کرده‌اید که آیا از پس آن برخواهید آمد یا نه؟ از ترس کنار آمدن با بی‌خوابی‌های شبانه گرفته تا مشارکت در امور فرزندپروری و وقت گذاشتن و بازی کرن با کودک، همه و همه از افکاری است که شما را دچار تردید می‌کند. داشتن اعتماد به نفس نسبت به کاری جدید که تجربه آن را تا به حال نداشته‌اید خیلی سخت است، اما فرزندپروری مهارتی است که حین انجام آن یاد خواهید گرفت. انتظار نداشته باشید که از روز اول یک متخصص باشید. این طرز فکر که «من یاد می‌گیرم چگونه نقش یک پدر را انجام دهم و به مرور زمان پیشرفت خواهم کرد» به شما کمک می‌کند تا خودتان را مورد ضرب و شتم افکار و ذهنتان قرار ندهید. 

آیا من کافی هستم؟ آیا می‌توانم پدر خوبی باشم؟

این از جمله نگرانی‌های بزرگی است که سراغ تازه‌پدرها می‌آید. به یاد داشته باشید که ارتباط با کودک و شریک زندگی‌تان تنها چیزی است که اهمیت دارد. برای کودکتان این موضوع که چقدر پول در بانک دارید یا شغل شما چیست اهمیتی ندارد. چیزی به عنوان والدین کامل وجود ندارد، کاهش توقعات و خوب بودن به اندازه کافی، تنها چیزی است که الان به آن نیاز دارید. ترس‌های خود را نادیده نگیرید و اتفاقا آنها را با همسرتان در میان بگذارید. این نه تنها شما را به هم نزدیک‌تر می‌کند، بلکه به هر دوی شما برای مقابله و تعدیل این احساسات کمک می‌کند.

اغلب مردان با پرت کردن حواس خود با کار، سرگرمی یا شرکت در مهمانی و حضور در جمع سعی در سرکوب یا اجتناب از احساسات منفی دارند. اما این را بدانید که مهم است به ترس‌های خود توجه کنید، با آنها روبه‌رو شوید و برایشان کاری کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط